Sök på sidan
Logga in
Formulär för kontakt med styrelsen

Felanmälningar efter garantitiden gått ut

Garantitiden för våra bostadsrätter gick ut den 14 oktober 2024.

*

Vem ansvarar för fel som uppstår i din lägenhet/ditt radhus?

Under § 35 i föreningens stadgar kan du läsa vad du som bostadsrättsinnehavare ansvarar för när det gäller fel som uppstår i din lägenhet/ditt radhus. Här kan du läsa stadgarna i sin helhet och längst ned på denna sidan ser du specifikt § 35.

Du kan även fortsättningsvis kontakta Aphos med felanmälningar, men det är viktigt att förstå att du som medlem blir betalningsansvarig om felet faller under det som står listat under § 35. Aphos kommer i dessa fall debitera dig för utfört arbete. Under garantitiden har flertalet av den typen av felanmälningar hanterats som garantiärenden, det kommer de alltså inte att göra nu.

Du kan förstås även anlita en annan leverantör för åtgärder i din lägenhet. Vid fel som uppstått på föreningens gemensamma ytor ska felanmälan alltid göras till Aphos.

När det gäller jourärenden är rutinerna som tidigare (här hittar du journummer), men beroende på typen av fel som uppstått kan ansvarsfrågan endera bli föreningens eller medlemmens.

_________

35 § Bostadsrättshavarens ansvar

Bostadsrättshavaren ska på egen bekostnad hålla det inre av lägenheten i gott skick. Detta gäller även mark, förråd, garage och andra lägenhetskomplement som kan ingå i upplåtelsen. Bostadsrättshavaren ska teckna erforderlig försäkring för bostadsrätten.

Bostadsrättshavaren svarar sålunda för underhåll och reparationer av bland annat:

  • ytbeläggning på rummens alla väggar, golv och tak jämte underliggande ytbehandling, som krävs för att anbringa ytbeläggningen på ett fackmannamässigt sätt

  • icke bärande innerväggar

  • glas och bågar i lägenhetens ytter- och innerfönster med tillhörande beslag, handtag, låsanordning, vädringsfilter och tätningslister samt all målning förutom utvändig målning och kittning

  • till ytterdörr hörande beslag, gångjärn, glas, handtag, ringklocka, brevinkast och lås inklusive nycklar; bostadsrättshavaren svarar även för all målning med undantag för målning av ytterdörrens utsida; motsvarande gäller för balkong- eller altandörr

  • innerdörrar och säkerhetsgrindar

  • lister, foder och stuckaturer

  • elradiatorer; i fråga om vattenfyllda radiatorer svarar bostadsrättshavaren endast för målning

  • elektrisk golvvärme, som bostadsrättshavaren försett lägenheten med (nuvarande golvvärmeinstallation betraktas som bostadsrättsinnehavarens ansvar)

  • eldstäder, dock inte tillhörande rökgångar

  • varmvattenberedare

  • ledningar för vatten och avlopp till de delar dessa är åtkomliga inne i lägenheten och betjänar endast bostadsrättshavarens lägenhet

  • undercentral (säkringsskåp) och därifrån utgående el- och informationsledningar (telefon, kabel-tv, data med mera) i lägenheten, kanalisationer, brytare, eluttag och fasta armaturer

  • ventiler och luftinsläpp, dock endast målning

  • brandvarnare

I badrum, duschrum eller annat våtrum samt i WC svarar bostadsrättshavaren därutöver bland annat även för:

  • fuktisolerande skikt

  • inredning och belysningsarmaturer

  • vitvaror och sanitetsporslin

  • golvbrunn med tillhörande klämring till den del det är åtkomligt från lägenheten

  • rensning av golvbrunn och vattenlås

  • tvättmaskin inklusive ledningar och anslutningskopplingar på vattenledning

  • kranar och avstängningsventiler

  • ventilationsfläkt

  • elektrisk handdukstork

I kök eller motsvarande utrymme svarar bostadsrättsinnehavaren för all inredning och utrustning såsom bland annat:

  • vitvaror

  • köksfläkt

  • rensning av vattenlås

  • diskmaskin inklusive ledningar och anslutningskopplingar på vattenledning

  • kranar och avstängningsventiler; I fråga om gasledningar svarar bostadsrättshavaren endast för målning.

  Den här webbplatsen använder cookies för att alla funktioner och tjänster ska fungera, samt förbättra användarvänligheten.