Sök på sidan
Logga in
Formulär för kontakt med styrelsen

Vattenläckage

*

Om du får vattenläckage i lägenheten

Föreningen har under de senaste vintrarna haft fyra fall av vattenläckage i lägenheter, alla kopplade till värmesystemet. Det finns därför en viss risk att detta kan hända igen och vi vill därför guida dig i vad du behöver göra ifall det inträffar i din lägenhet.


Du kan förbereda dig genom att…

…lokalisera var ditt värmesystem är placerat i lägenheten. Du hittar det i samma skåp som elcentralen och huvudingången för ditt bredband. Placeringen skiljer sig mellan lägenheter, men ofta är det placerat i samband med köket bakom en köksdörr eller i hallen bakom en garderobsdörr.

För att komma åt själva värmesystemet behöver du lyfta bort en hylla eller öppna en lucka beroende på vilken lösning just du har i din lägenhet (se exempelbilder i detta pdf-dokument).

Om en läcka uppstår:

  1. Öppna luckan eller lyft bort hyllan och vrid både de blå och röda kranarna så att vattentillförseln stängs av.
    *
  2. Under kontorstid ring (ej maila!) till Aphos och anmäl felet så att de kan komma ut och åtgärda så snart som möjligt. Du hittar öppettider och telefonnummer under rubriken Felanmälan på denna sidan. Om det inträffar utanför Aphos öppettider, ring journumret som du hittar under Jour på samma sida.

*

Vad händer i övrigt i frågan?

Styrelsen jobbar tillsammans med berörda parter med att säkerställa att läckor inte ska ske igen, men vill ändå att du ska vara förberedd om det händer i din lägenhet så att du vet hur du ska agera.

  Den här webbplatsen använder cookies för att alla funktioner och tjänster ska fungera, samt förbättra användarvänligheten.